Porady

Silnik SOHC i DOHC – budowa i zasada działania. Czym się różnią?

Silnik SOHC (Single Overhead Camshaft) to rodzaj silnika spalinowego z jednym wałem rozrządu umieszczonym nad głowicą cylindra. Jest to jeden z rodzajów silników z wałkiem rozrządu w głowicy, ale w odróżnieniu od silnika DOHC (Double Overhead Camshaft), w którym są dwa wałki rozrządu, w silniku SOHC jest tylko jeden wałek rozrządu.

Budowa i zasada działania silnika SOHC:

  1. Wałek rozrządu: Silnik SOHC wyposażony jest w jeden wałek rozrządu, który znajduje się nad głowicą cylindra. Wałek ten jest odpowiedzialny za kontrolowanie otwierania i zamykania zaworów w głowicy cylindra.
  2. Rozrząd: Na wałku rozrządu umieszczane są koła zębate lub koła pasowe, które są połączone z wałkiem korbowym. To połączenie za pomocą paska lub łańcucha rozrządu umożliwia synchronizację pracy wału korbowego i wałka rozrządu.
  3. Zawory: W głowicy cylindra znajdują się zawory, które pozwalają na dopływ powietrza do cylindra i wydech spalin po jego spaleniu. Wałek rozrządu kontroluje otwieranie i zamykanie zaworów w odpowiednich momentach.
  4. Tłoki: Tłoki w cylindrach silnika są odpowiedzialne za sprężanie mieszanki powietrza i paliwa oraz przekazywanie energii wynikającej z spalania do wału korbowego.
  5. Zasada działania: Silnik SOHC działa na zasadzie tłokowej, gdzie mieszanka powietrza i paliwa jest sprężana w cylindrze, a następnie zapalana iskrą zapłonową. Gdy mieszanka spala się, tłok porusza się w dół, napędzając wał korbowy, który wytwarza moment obrotowy. Wałek rozrządu kontroluje otwieranie i zamykanie zaworów w odpowiednich momentach, co pozwala na dopływ świeżego powietrza do cylindra i wydostawanie się spalin po spaleniu.

Silniki SOHC są często stosowane w samochodach osobowych i lżejszych pojazdach, ponieważ są prostsze i tańsze w produkcji niż silniki DOHC. Jednak silniki DOHC oferują zazwyczaj lepszą wydajność i kontrolę nad zaworami, co może prowadzić do większej mocy i efektywności. Warto również zaznaczyć, że silniki SOHC i DOHC mogą być wyposażone w różne technologie, takie jak VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) firmy Honda, które regulują pracę zaworów, co poprawia wydajność silnika.

Silnik DOHC (Double Overhead Camshaft) to zaawansowany rodzaj silnika spalinowego, który jest wyposażony w dwa wałki rozrządu umieszczone nad głowicą cylindra. Ten rodzaj silnika jest bardziej zaawansowany technologicznie niż silnik SOHC (Single Overhead Camshaft), ponieważ każdy z wałków rozrządu kontroluje osobno zawory dolotowe i wydechowe w cylindrach, co umożliwia precyzyjniejszą kontrolę nad pracą silnika.

Budowa i zasada działania silnika DOHC:

  1. Dwa wałki rozrządu: W silniku DOHC znajdują się dwa wałki rozrządu, jeden odpowiedzialny za zawory dolotowe, a drugi za zawory wydechowe. Te wałki są umieszczone nad głowicą cylindra i poruszają się niezależnie od siebie.
  2. Rozrząd: Na każdym z wałków rozrządu znajdują się koła zębate lub koła pasowe, które są połączone z wałkiem korbowym za pomocą paska lub łańcucha rozrządu. To połączenie zapewnia synchronizację pracy wału korbowego i wałków rozrządu.
  3. Zawory: W głowicy cylindra znajdują się zawory, które pozwalają na dopływ powietrza do cylindra i wydech spalin po jego spaleniu. Każdy z wałków rozrządu kontroluje otwieranie i zamykanie odpowiednich zaworów w cylindrach.
  4. Tłoki: Tłoki w cylindrach silnika są odpowiedzialne za sprężanie mieszanki powietrza i paliwa oraz przekazywanie energii wynikającej z spalania do wału korbowego.
  5. Zasada działania: Silnik DOHC działa na zasadzie tłokowej, podobnie jak inne silniki spalinowe. Mieszanka powietrza i paliwa jest sprężana w cylindrach, a następnie zapalana iskrą zapłonową. Spalanie mieszanki generuje siłę napędową, która jest przekazywana przez tłoki na wał korbowy. Wałki rozrządu kontrolują otwieranie i zamykanie zaworów w odpowiednich momentach, co pozwala na dopływ świeżego powietrza do cylindra i wydostawanie się spalin po spaleniu.

Silniki DOHC są często stosowane w samochodach o wyższej wydajności, ponieważ pozwalają na lepszą kontrolę nad pracą zaworów, co może prowadzić do większej mocy i efektywności. Dodatkowo, silniki DOHC często umożliwiają większą liczbę obrotów na minutę (RPM), co jest istotne dla osiągów sportowych pojazdu. Dzięki zaawansowanym technologiom, takim jak zmienne fazy rozrządu, można osiągnąć jeszcze lepszą wydajność i efektywność silnika DOHC.

Istnieją istotne różnice pomiędzy silnikami SOHC (Single Overhead Camshaft) a silnikami DOHC (Double Overhead Camshaft), które wpływają na ich działanie, wydajność i zastosowanie. Oto główne różnice między tymi dwoma rodzajami silników:

Liczba wałków rozrządu:

  • SOHC: Silniki SOHC wyposażone są w jeden wałek rozrządu, który kontroluje zarówno zawory dolotowe, jak i wydechowe w jednej głowicy cylindra. Oznacza to, że zawory dolotowe i wydechowe otwierają się i zamykają jednocześnie.
  • DOHC: Silniki DOHC mają dwa wałki rozrządu: jeden dla zaworów dolotowych i drugi dla zaworów wydechowych. Każdy wałek rozrządu kontroluje osobno zawory, co umożliwia precyzyjniejszą kontrolę nad ich pracą.

Wydajność:

  • SOHC: Silniki SOHC mogą być mniej precyzyjne w kontrolowaniu zaworów, ponieważ jeden wałek musi obsługiwać oba typy zaworów. To może ograniczać wydajność silnika, zwłaszcza przy wyższych obrotach.
  • DOHC: Silniki DOHC oferują większą precyzję w kontrolowaniu zaworów, ponieważ każdy wałek rozrządu obsługuje tylko jeden rodzaj zaworów. Daje to lepszą wydajność i kontrolę nad pracą zaworów, co może przekładać się na większą moc i efektywność silnika.

Zastosowanie:

  • SOHC: Silniki SOHC często znajdują zastosowanie w pojazdach o niższej mocy i wydajności, takich jak samochody miejskie i kompaktowe.
  • DOHC: Silniki DOHC są częściej stosowane w pojazdach o wyższej mocy, takich jak sportowe samochody, pojazdy wyścigowe i luksusowe samochody. Zapewniają one większą moc przy wyższych obrotach.

Złożoność i koszty produkcji:

  • SOHC: Silniki SOHC są zazwyczaj prostsze w konstrukcji i tańsze w produkcji, co może przekładać się na niższą cenę pojazdu.
  • DOHC: Silniki DOHC są bardziej zaawansowane technologicznie i kosztowne w produkcji, co może wpływać na wyższą cenę pojazdu.

Ostateczny wybór między silnikiem SOHC a DOHC zależy od indywidualnych preferencji producenta i zastosowania pojazdu. Silniki DOHC są często preferowane w przypadku pojazdów o wyższej wydajności, podczas gdy silniki SOHC mogą być bardziej odpowiednie do codziennych samochodów użytkowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *